חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Facebook
Twitter
LinkedIn

כתיבת ספר- במה זה כרוך ?

עופר בר יהודה

 

כתיבת ספר היא חלום עבור אנשים רבים. יש כמה סיבות טובות להגשים את החלום הזה. ויש כמה אמיתות קשות שכדאי לדעת בטרם יוצאים למסע כתיבת הספר.

רוב המחברים הם בתחילה מאוד בעלי מוטיבציה ואופוריה. וכמעט עם כולם מגיע שלב מסוים שבו מופיעים המכשולים הראשונים. באיזה שלב ובאיזה שלב בתהליך הכתיבה הוא מאוד אינדיבידואלי ושונה עבור כל אחד. עבדתי עם סופרים רבים שהתחילו במלוא הגז ואז איבדו את הכוח, המוטיבציה והאופוריה שלהם איפשהו לפני הבית הישר. לחלקם זה קורה רק לאחר פרסום הספר שלהם. זה לא משנה מתי, זה תמיד מתסכל ומפכח – זה לא חייב להיות!

  1. כתיבת ספרים היא לא רומנטיקה – למרבה המזל!

כתיבת ספר היא כמעט כמו להתחתן – זה אומר להגיד כן שוב ושוב, בימים טובים ורעים. בטח, אני עובד לקראת הסוף הטוב עם כל הכותבים שלי! אבל מבלי לרצות להישמע שליליות מדי, חלקם פשוט מדמיינים את כתיבת הספר להיות "רומנטית" מדי. מתנשקת על ידי המוזה כל יום במגדל השן או סתם בצד? אפילו לא קרוב! "לכתוב ספר, זו באמת עבודה קשה!", זה מה שאני שומע שוב ושוב ממאמני הספרים שלי כשהמציאות "מפתיעה" אותם.

זה בהחלט מפתה להקל ראש בנושא "פרויקט ספר" כאשר יותר ויותר ספקים מפתים אותך בהבטחות כמו "נפרסם את כתב היד שלך" או "לא צריך שום כישרון כדי לכתוב ספר". העובדה היא, שההזדמנויות לפרסום מעולם לא היו גדולות כמו היום. יש יותר ויותר פלטפורמות לפרסום עצמי איכותי, ובאמצעות האינטרנט יכולים מחברים להגיע לקוראים בכל העולם עם המסרים שלהם.

עכשיו מגיע אבל הגדול: בלי משמעת זה ממש לא אפשרי! זה דורש יותר מסתם רעיון נחמד או חלום. כתיבת ספר פירושה פעמים רבות: להשקיע זמן וכסף, להמשיך ולהתמיד בו – גם ב"כשושים יבשים". ראש על השולחן במקום תנוחת חושב? אומרים על וילהלם בוש שהוא כותב גם כשאין לו רעיונות כלל.

  1. תהנה – לא משנה מה

מתקשה במציאת המילים הנכונות ? צניחה במכירות במקום רב מכר? משפט בשבוע במקום פרק ביום? ספקות, ציפיות שלא התגשמו, אי הבנות ולחץ דדליין? הכריכה נראית… צנועה? קידום הספר פשוט לא עושה כלום? ברוכים הבאים לחיים האמיתיים של סופר! פרץ את האשליות שלך עם פצצת קונפטי. בדיוק רגעי המשבר האלה כביכול נותנים לך את ההזדמנות לחוות מה זה באמת אומר להיות סופר ולכתוב, לפרסם ולמכור בהצלחה ספר. הם עוזרים לך לגלות עד כמה אתה רוצה את זה ומהי הדרך הנכונה עבורך באופן אישי. טפחו לעצמכם על השכם כי אתם יכולים להיות גאים בעצמכם. למה? אתה כבר לא רק חולם ולא נסוג, אתה באמת עושה וממשיך בזה. המוטו הוא: תהנו מהתהליך – ואם הוא משתבש, ודאו שהוא יחזור בעצמכם. כי כיף הוא החבר הכי טוב של המוטיבציה. ואם כיף לך לכתוב את זה בעצמך, גם הקוראים שלך ירגישו בזה. באופן אישי אוסף שבמהלך כתיבת אחד מספרי יצא לי לפגוש את מר עופר בר יהודה  שללא ספק הוסיף צבע, עניין והמון הנאה לתהליך הכתיבה שליווה אותי באותה עת.

בביוגרפיה על בעלה ברנד אייכינגר (הופמן וקמפה 2012), מספרת קטיה אייכינגר את האנקדוטה של ​​תסריטאית שאיבדה יומיים של עריכה בגלל פגם טכני. אייכינגר השאיר לתסריטאי הזה בקבוק דום פריניון על השולחן ופתק עם ההודעה: "כתוב את הלילה!" התסריטאי עשה בדיוק את זה, והתסריט החדש התברר כטוב משמעותית מהטיוטה הראשונה.

  1. "זרימת הכתיבה" המפורסמת יכולה להיות יותר ממיתוס!

מתי בפעם האחרונה הייתה לך הרגשה "זה כותב"? אנא זכרו את הפעם האחרונה שהייתם ב"זרימת הכתיבה". איפה היית? במה ובמי היית מוקף? עקבו אחר הקסם הזה! לסביבה שלך יש השפעה עצומה על ההנאה מהכתיבה. זה לא תמיד חייב להיות השולחן או המחשב הנייד!

 

  1. ספר לנו מה אתה מתכנן לעשות!

היתרון הגדול של צוות מחברים הוא שאחרים יכולים להיות עדים לפרויקט שלך. ברגע שאחרים יודעים שאתה רוצה לכתוב ספר, במוקדם או במאוחר ישאלו אותך על כך. מושלם! עכשיו אתה במצב קשה. זה יעיל כמעט כמו המועד האחרון בחוזה הפרסום החתום. מי רוצה לאכזב את החברים, המשפחה או התומכים שלו? בינגו. אם אתה כבר בציבור ואתה גלוי ונוכח ברשתות החברתיות, השתמש בהישג ידך לפני הפרסום. לעוקבים שלך אולי אפילו יש טיפ טוב או שניים בשבילך. רוב האנשים אוהבים את זה כאשר הם מתבקשים לעזור ולהתערב במשהו גדול יותר. מהבחינה הזו אני יכול רק לייעץ לך: שלבו אותם איפה שאפשר! מצא את השבט שלך שיפיץ את המסר שלך כמו אש בשדה קוצים.

  1. כוחו של משוב

כמה אנשים אתה מכיר שמבינים בכתיבה? שמעתי את זה נאמר יותר מפעם אחת, "הפחד הכי גדול שלי הוא לכתוב מעבר לקורא." ואני חושב שהפחד הזה מוצדק. אולי אתה באמת הגאון שאתה חושב שאתה. עם זאת, לא יזיק לבדוק זאת בדרך לספר משלך. אני גם עובד עם כותבי בכורה חסרי ניסיון ומוכשרים שנכנסים לראשונה לתהליך כתיבת ספרים. לרובם קשה לפרסם טקסטים משלהם ולקבל משוב. ואני חווה שוב ושוב שכדאי ביותר להתגבר על המכשול הזה. כי אין דרך טובה יותר להעמיד את איכות הכתיבה שלך לבדיקת מציאות. ישנה הזדמנות ענקית לייעל את קונספט הספר ולשפר את התוכן של קריאה קטנה מאורגנת עצמית בקבוצה נבחרת. הסוף והכל הוא זה: חפש אנשים שאתה סומך עליהם ושהם נוטים אליך, אך גם כנים איתך ללא רחם. אם אינך יכול לחשוב על אף אחד מקריטריוני הבחירה הללו, התקשר אלי! חשוב שתקבלו גם אישור למה שכבר מבריק ברעיון שלכם ובמימושו. מה מדהים וייחודי בו? לשמוע מאדם מבחוץ מה הם אוהבים בטקסט שלך זה ממש מחזק מוטיבציה!

  1. מחפשים השראה?

האם אי פעם נישקת את המוזה? הרגשה נהדרת, לא? כדי לשמור על טקסטים בחיים ולכתוב בכל החושים, אתה צריך לכבות את הראש לגמרי מדי פעם. נשמו פנימה והחוצה עמוקות. תרגיש לתוך עצמך ומצא את עצמך. שכח זמן ומרחב לכמה דקות, שים בצד את הציפיות שלך מעצמך ושל אחרים. מתי אתה ב-100% באלמנט שלך? מה נותן לך השראה? טיול בטבע, ביקור במוזיאון, ערב ריקודים? שכח את הספר שלך ופנק את עצמך בזה! זוהי גם הדרך לצאת מהמבוי הסתום של סיבוב המחשבות והלחץ להצליח. אולי יש לך כרגע הרגשה שאתה לא מתקדם עם הספר שלך. הגיע הזמן להטעין את מצברי היצירתיות שלך! גם אני מכיר בעצמי שלבים כאלה. אתה יודע איפה תמצא אותי אז? בחנות הספרים האהובה עלי.

ברשותכם אחזור בשנית לבר יהודה, אותו הזכרתי באחד הסעיפים הקודמים. הבן אדם מתפקד כמקור השראה מהלך- לא רק בגלל סיפור חייו הכל כך מפותל ומרתק, אלא אף בגלל תפיסת עולמו את המציאות והחיים שלנו בה. אני ממליץ מאוד לבקר בחשבון היוטיוב של עופר בר יהודה כדי להבין על מה אני מדבר.

  1. האם אתה יודע למה שלך?

כתיבת ספר היא מסע שייקח לך זמן וידרוש התמדה. ה"למה" האישי שלך הוא "ספק האנרגיה" שלך כדי שלא ייגמרו לך הנשימה והמוטיבציה באמצע הדרך. אז לפני שאתם מתחילים בתהליך הכתיבה, שאלו את עצמכם, "למה אני כל כך רוצה לכתוב את הספר הזה? מה יוצא לי מזה, מה יוצא מזה לאחרים?". רוצה לכתוב על ניסיון החיים שלך שממנו הקוראים שלך יכולים לקחת איתם משהו חשוב? או האם ברצונך להשתמש במכתב אך ורק עבור עצמך לצורך עיבוד? האם אתה רוצה לשנות ולהניע משהו חיובי בעולם או בחברה, להאיר ולגרום לאחרים לחשוב? חלק מהספרים מיועדים אך ורק לבידור, וזה לגיטימי לחלוטין. אולי אתה רוצה להשתמש בספר שלך ככרטיס ביקור מורחב כדי להדגיש את סטטוס המומחה שלך או כדי לקדם את העסק שלך? אולי זה משהו אחר לגמרי. לא משנה מה הסיבה האישית שלך, כתוב לעצמך מכתב המתאר את הסיבה האישית שלך היום. מניחים בניילון נצמד במגירת השולחן או במסגרת ותולים. אם יום אחד יעקוף אותך רגע אפל ושכחת למה אתה עושה את מה שאתה עושה: קרא את זה!

 

  1. אם אתה יכול לחלום את זה, אתה יכול לעשות את זה!

תמיד חלמת לכתוב ספר? אל תחכו יותר, תפסיקו להסס, אין דבר כזה הרגע המושלם ואין דבר כזה הרעיון המבריק האמיתי היחיד. פשוט תתחיל! עדיף לעשות דבר אחד היום שיועיל לפרויקט הספר שלך. בין אם זה לספר לחבר, לבקש המלצה מחבר אחר, לשלוח מייל לסוכן ספרותי, להתחיל בכתיבה, להירשם לקבוצת כתיבה או שיעור כתיבה. העיקר שלא תדחו את זה יותר, אלא תתחילו עכשיו ותכנסו לפעולה! זכרו תמיד: קריאת ספרים היא לא רק מעשירה ביותר, היא גם יכולה ממש להציל חיים.